Naszego dzisiejszego gościa nie trzeba przedstawiać, bo jest to legenda polskiego rocka – i nie tylko. Mało kto jednak wie, że Mieczysław Jurecki poza grą (między innymi) na basie w (między innymi) Budce Suflera aktywny jest także jako działacz organizacji walczących o ochronę praw autorskich kompozytorów i wykonawców.
Popularny Mechanik opowiada nam, jak na przestrzeni jego 50-letniej kariery na scenie zmieniał się rynek muzyczny, co zmieniło wprowadzenie ustawy o prawach autorskich i pokrewnych oraz jak żyje się muzykom dziś w dobie streamingu.
Rozmawiamy o tym, czym ochrona praw autorskich do utworów muzycznych różni się od innych form ochrony, czy w słynnych sporach o plagiaty chodzi o uznanie autorstwa czy po prostu zwyczajnie o pieniądze i o tum, jakich zmian oczekiwaliby muzycy oraz o tym, czy serwisy streamingowe takie jak Youtube są przyjacielem czy wrogiem artystów i słuchaczy.
Rozmawia #Tomek
Książka o której wspomina nasz gość to “Dirty Little Secrets of the Record Business: Why so much music you hear sucks” autorstwa Hanka Bordowitza.
Polecamy także obejrzenie dokumentu o kontrowersyjnej sprawie o plagiat w piosence Down Under
W podkaście wykorzystano fragmenty utworów:
1. “Down Under” (Colin Hay / Ron Stryker) w wykonaniu zespołu Men At Work
2. “Kookabura Song” (Marion Sinclair) w wykonaniu 1277 drużyny Skautów